- На мен винаги ми е било чудновато
участието на боговете. Някак неестествено ми е изглеждало.
- Това го има само при Омир. Боговете са като зрители в театър, които от време на време могат да се качват
на сцената и да променят действието според желанието си. Хората са им нещо като
роби; а това, че някои могат да са им любимци, не променя положението, тъй като
всеки може да има и любими роби. Но тази ситуация с боговете, които се съветват
за съдбата на хората, спорят и се намесват, и дори се бият помежду си заради
ставащото по земята – това не издържа дълго. В „Одисея“ намесата на боговете е
по-слаба, особено на олимпийските; обръща се повече внимание на земни божества
като Кирка и Калипсо, и дори на подземните, защото Одисей слиза в царството на
Хадес. По-нататък, ако този паралелен живот го има някъде, той е само като
литературна препратка, както в „Енеида“ на Вергилий. Затова Аристотел е прав да
не обръща внимание на ролята на боговете в поемите. Той хвали Омир за други
неща – за единството на фабулата, че е открил драматическата форма, и е показал
що е трагично и що е комично.
- А пък аз веднъж вече питах защо Платон
не го харесва и сега пак ще попитам, защото не разбрах.
- Всъщност Платон трябва да го е
харесвал, той даже на някои места в „Държавата“ го нарича „божествен“ и сигурно
съвсем сериозно. Той не се съмнява, че добрата поезия е боговдъхновена. Но това
не значи, че всичко в нея е полезно, особено за неопитни хора, които лесно се
поддават на желания и заблуждения. Впрочем ако Омир разказваше просто семейни
истории или приключения, както става в по-голямата част от „Одисея“, Платон не
би се заел да го критикува. И не е случайно, че той почти никъде не споменава
„Одисея“ – всичките му примери за лошото влияние на поезията са взети от
„Илиада“; и мисля, че има едно място от Есхил. Това е, защото „Илиада“ е поема,
в която боговете присъстват навсякъде, а героите трябва да бъдат представени в
най-свойствената им роля – като воини и управляващи, тъй като взимат решения,
които засягат мнозина. Обаче боговете са представени, както е известно, като хора,
при това не особено добри – безделни, ревниви, груби в обноските си, готови за
измами и интриги, съобразяващи се само с грубата сила. Нас това не ни безпокои,
тъй като имаме друга религия: но Платон е бил прав да се тревожи, защото точно
това са боговете, които държавата официално почита и им принася жертви. Ако те
са такива, откъде човек да вземе примери за достоен живот? Значи Омир причинява
по-скоро вреда на слушателите си; и това, че е майстор в поезията, дори съдейства
за задълбочаване на вредата. А Платон смята, че боговете, ако съществуват, не
могат да са такива. Примерно – бог не може да
е причина за нищо лошо, злото идва само от човека. Интересно е, че в
началото на „Одисея“ Зевс прави точно такова изказване: „Защо хората ни
обвиняват за бедите си, при положение, че сами си ги причиняват? Ето какво се
случи в семейството на Агамемнон – за това ние ли сме виновни?“
- Но ако върху поезията се налагат
такива ограничения, тогава тя ще бъде много скучна...
- Не мисля. Хубавото при Омир не е в
това, че боговете се обиждат едни други, както в последните песни, когато
излизат на бойното поле, нито когато се карат и заплашват, като Зевс и Хера в
първа песен – това са странични неща, те могат да се премахнат и от това поемата
няма да пострада. Ето, в „Одисея“ почти няма такива сцени. Това, че Кирка е
коварна и превръща хората в животни, вече не е проблем на религията, тъй като
тя не е в олимпийския пантеон, а е някакво демонично, земно същество. Самите
герои също са изобразени по-предпазливо. Одисей наистина се преструва и лъже,
но това е по необходимост, тъй като в крайна сметка целта му е да запази
семейството си и законното предаване на властта в царството. Елена е изобразена
като достолепна царица, която любезно приема гости, докато в „Илиада“ има вид
на красива, но лека жена. И няма такива остри конфликти между герои, които би
трябвало да са в съгласие, щом воюват заедно; защото в „Одисея“ персонажите са
разделени на положителни и отрицателни, и читателят вече не се колебае като в
„Илиада“, дали примерно Ахил и Агамемнон са велики герои или обикновени
авантюристи и разбойници.
- Да, не съм се замислял за тези разлики,
а те изглеждат големи. Значи Омир е по-разнообразен, отколко
изглежда на пръв поглед.
- На пръв поглед още нищо
не може да се разбере от Омир – казах аз. – Той е много сложен и дълбок. И
темата на Платон не е толкова дали Омир е добър поет – той знае, че е добър – а
дали това е добра религия. Защото и у Хезиод виждаме да се разказват странни или
направо чудовищни неща, а и в трагедията боговете не винаги изглеждат както
трябва – примерно в „Аякс“, да не говорим за някои от Еврипидовите. Някои са си
задавали въпроса може ли изобщо бог да е човекоподобен – има едно всеизвестно изказване
на Ксенофан, Климент Александрийски го цитира.
(Старогръцката литература. Диалог)
(Старогръцката литература. Диалог)
No comments:
Post a Comment