"- Обикновено започвам с датировката,
тоест с предположенията кога е живял; но днес реших веднага да пристъпя към
въпроса: „Кой е той?“
и „Откъде знаем нещо за него и колко сигурно е то?“ И тъй като Омир – това е
„Илиада“ и „Одисея“, то най-добре е да намерим някакви сведения за него направо
в поемите. И наистина, такива има. В „Одисея“ има два образа на аеди, значи
певци, които изпълняват епически песни на пирове и изобщо на празници; и
техните песни са или за случки от живота на боговете или за моменти от Троянската
война. Значи няма съмнение, че поетът представя хора като себе си и е възможно
поне единият от тях да му е автопортрет.[ii]
Затова и през цялата история за Омир е прието да се казва, че е бил сляп –
защото единият от певците е сляп.[iii]
Предположението,
че Омир е сляп, като че ли се възприема от Тукидид, защото на едно място в
„Пелопонеската война“ той цитира „Химн към Аполон“, за който се смята, че е омиров;
и от казаното там излиза, че Омир е бил сляп.[xi] А
Тукидид е влиятелен историк. И още нещо – че бил от Хиос.[xii]
А това, че е от Хиос или че е живял там, се разказва надълго и нашироко в една
биография, която е много любопитна и се приписва на Херодот. Но специалистите не вярват, че е от Херодот, макар че е написана на йонийски и
в доста херодотов дух. Но все пак, ако беше от Херодот, щеше да бъде
споменавана много пъти от други автори, а изглежда, че никой от древните не е
чувал за нея. Така че кой знае кога е писана – може би през гръко-римската
епоха, когато са изработени доста псевдоепиграфи. Иначе самият Херодот все пак казва нещо интересно – че на Омир му приписвали
„Киприите“, но тя не била негова. Това вече е по темата кое е негово и кое не –
значи, част от всеизвестния „Омиров въпрос“."
(Старогръцката литература. Диалог)
(Старогръцката литература. Диалог)
[ii]
Някои смятат,
че Демодок и Фемий са били реални певци, за които Омир знаел и пожелал да ги
представи в поемата си: „Говори се, че и Демодок от Керкира е бил древен
музикант, и той е съчинил `Разрушението на Троя` и `Сватбата на Афродита и
Хефест`; и Фемий от Итака, който съчинил `Завръщането на доведените с Агамемнон
от Троя`“ (Плутарх. За муз., 3); „А
в Тирения Одисей участвал в състезание за флейтисти и го спечелил, като
изпълнил песента на Демодок `Превземането на
Илион`“ (Птолемей
Хефестион, VII).
[iii] Това е Демодок
(Одисея VІІІ, 62-69 и 105-106). В „Илиада“ (II,
595-600) се споменава, че и Тамирис бил сляп. През цялата
античност е прието да се вярва, че Омир е бил сляп. Според една от анонимните
биографии „ослепял било заради гнева на Елена, задето е казал, че изоставила
Менелай и последвала Александър, било защото на гроба на Ахил пожелал да го
види в пълно бойно снаряжение и бил заслепен от блясъка на оръжията му“ (Westermann, 1845; с. 31); вж. и Павзаний,
който го сравнява с Тамирис (IV, 33 и X, 7). Прокъл
пише: „Едва ли е бил сляп, защото сигурно няма човек, който да е видял толкова
неща, колкото Омир“ (Westermann, 27). В „Суда“ смятат, че това е метафора: „Бил
сляп още от дете; но истината е, че не е бил победен от желанието, което
започва от очите: и затова се е смятало, че бил сляп.“
[xii] Така мисли и
Теокрит (VII, 47). Страбон
отбелязва, че „според някои“ Омир живеел там (X,4,19).
No comments:
Post a Comment