Thursday, March 7, 2019

за Омир


"- Обикновено започвам с датировката, тоест с предположенията кога е живял; но днес реших веднага да пристъпя към въпроса: „Кой е той?“ и „Откъде знаем нещо за него и колко сигурно е то?“ И тъй като Омир – това е „Илиада“ и „Одисея“, то най-добре е да намерим някакви сведения за него направо в поемите. И наистина, такива има. В „Одисея“ има два образа на аеди, значи певци, които изпълняват епически песни на пирове и изобщо на празници; и техните песни са или за случки от живота на боговете или за моменти от Троянската война. Значи няма съмнение, че поетът представя хора като себе си и е възможно поне единият от тях да му е автопортрет.[ii] Затова и през цялата история за Омир е прието да се казва, че е бил сляп – защото единият от певците е сляп.[iii]
Предположението, че Омир е сляп, като че ли се възприема от Тукидид, защото на едно място в „Пелопонеската война“ той цитира „Химн към Аполон“, за който се смята, че е омиров; и от казаното там излиза, че Омир е бил сляп.[xi] А Тукидид е влиятелен историк. И още нещо – че бил от Хиос.[xii] А това, че е от Хиос или че е живял там, се разказва надълго и нашироко в една биография, която е много любопитна и се приписва на Херодот. Но специалистите не вярват, че е от Херодот, макар че е написана на йонийски и в доста херодотов дух. Но все пак, ако беше от Херодот, щеше да бъде споменавана много пъти от други автори, а изглежда, че никой от древните не е чувал за нея. Така че кой знае кога е писана – може би през гръко-римската епоха, когато са изработени доста псевдоепиграфи. Иначе самият Херодот все пак казва нещо интересно – че на Омир му приписвали „Киприите“, но тя не била негова. Това вече е по темата кое е негово и кое не – значи, част от всеизвестния „Омиров въпрос“."   

(Старогръцката литература. Диалог)


[ii] Някои смятат, че Демодок и Фемий са били реални певци, за които Омир знаел и пожелал да ги представи в поемата си: „Говори се, че и Демодок от Керкира е бил древен музикант, и той е съчинил `Разрушението на Троя` и `Сватбата на Афродита и Хефест`; и Фемий от Итака, който съчинил `Завръщането на доведените с Агамемнон от Троя`“ (Плутарх. За муз., 3); „А в Тирения Одисей участвал в състезание за флейтисти и го спечелил, като изпълнил песента на Демодок `Превземането на Илион`(Птолемей Хефестион, VII).
[iii] Това е Демодок (Одисея VІІІ, 62-69 и 105-106). В „Илиада“ (II, 595-600) се споменава, че и Тамирис бил сляп. През цялата античност е прието да се вярва, че Омир е бил сляп. Според една от анонимните биографии „ослепял било заради гнева на Елена, задето е казал, че изоставила Менелай и последвала Александър, било защото на гроба на Ахил пожелал да го види в пълно бойно снаряжение и бил заслепен от блясъка на оръжията му“ (Westermann, 1845; с. 31); вж. и Павзаний, който го сравнява с Тамирис (IV, 33 и X, 7). Прокъл пише: „Едва ли е бил сляп, защото сигурно няма човек, който да е видял толкова неща, колкото Омир“ (Westermann, 27). В „Суда“ смятат, че това е метафора: „Бил сляп още от дете; но истината е, че не е бил победен от желанието, което започва от очите: и затова се е смятало, че бил сляп.“   
[xi] Тукидид, ІІІ, 104 и „Химн към Аполон“, 168-172.
[xii] Така мисли и Теокрит (VII, 47). Страбон отбелязва, че „според някои“ Омир живеел там (X,4,19).



No comments: