"Троянската война е дълга работа и всеки,
който се е опитвал да я разкаже изцяло, се е превръщал в митограф и от
произведението му не е излизал художествен текст. Впрочем то се вижда и при
Аполоний Родоски – той решава да разкаже за целия поход на аргонавтите, но и
това не е малко нещо. Сега книгата е интересна като източник за мита, но художественото
в нея не е много, може би само това около влюбването на Медея в Язон и някои
детайли, като разговора на Афродита и Ерос. Та е вярно, че трябва да се разкаже
за троянската история.
През класическата епоха – имам предвид времето от Омир до елинизма, тоест
времето на полисите – са били съчинени поемите от „цикъла“. Това са онези
поеми, в които се разказват отделните моменти от войната и ако се съединят, ще
се получи цялата история. Те са известни на Аристотел, който не ги смята за
добри и обяснява защо – затова, че нямат единна фабула, а разказват за много
събития, които не се причиняват помежду си, както той казва, „по вероятност и
необходимост“. Обаче има едно място, откъдето знаем и точно кои са били те –
това е един текст от Прокъл, наречен „Христоматия“. Думата значи „нещо полезно
за ученето“. И там са назовани заглавията им и накратко за какво е ставало дума
във всяка от тях, кой е авторът и от колко песни са били. Това е било преписано
или резюмирано от патриарх Фотий през IX в., оттам го
имаме. Той споменава за шест поеми освен
„Илиада“ и „Одисея“, които също влизат в цикъла: нарича го „епически“ [ii] и
казва, че трябва да започне с възникването света – значи с нещо като
„Теогонията“ на Хезиод или онази на Орфей, за която съобщава Аполоний Родоски.
Така че от възникването на света и всички неща, раждането на боговете и прочее,
в един момент се стига до решението на Зевс да причини или допусне Троянската
война – това го пишело в „Киприи“-те. И след това тръгва разказът: скарването
на богините на сватбата на Пелей и Тетида, отсъждането на Парис, авантюрата му
с Елена, походът с всичките перипетии, включително и организацията, която не е
била проста – защото някои от героите се криели или отказвали да тръгнат, като
Ахил и Одисей. После събитията след смъртта на Хектор: подвизите и смъртта на Ахил, полудяването на Аякс, присъединяването на Филоктет и Неоптолем, троянският кон, превземането на града, убийствата и подялбата на плячката, и
след това завръщането на ахейците – какво се е случило на всеки. И всичко стига
до смъртта на Одисей, който бил убит от сина си Телегон, когото родила Кирка.[vii]
Това е „цикълът“.
- Тогава се оказва, че и Вергилий е
циклически поет.
- Доколкото съобщава за събитията около
войната, да. В този смисъл обаче и Омир е такъв. Но „циклически поет“ има негативен оттенък,
заради това, което казва Аристотел. Пък и Прокъл отбелязва, че те се четат не защото
са хубави, а заради сведенията за мита.[x] Но
„Енеида“ е хубава, има оригинални неща, като това за отношенията на Еней и
Дидона. Добре е изработена, макар съзнателно и явно да следва Омир."
(Старогръцката литература. Диалог)
(Старогръцката литература. Диалог)
[ii] „[Казва, че]
поетическото изкуство има разказна и подражателна част. Разказната се представя
чрез епос, ямб, елегия и мелос; а подражателната - чрез трагедия, сатирови
драми и комедия. Най-добри епически поети са били Омир, Хезиод, Пизандър,
Паниасис, Антимах. След това [Прокъл] разказва за техния род, отечество и
поотделно за делата им. Споменава [обсъжда, διαλαμβάνει] така наречения епически
цикъл, който започва от разказваното в митовете съчетание на Уран с Гея, от
която му се раждат тримата Сторъки и тримата Циклопи. Излага се и това, което
се разказва в митовете за боговете при гърците; и дали някъде се потвърждава от
историята. Цикълът завършва, допълван от различни поети, със слизането на
Одисей на Итака, при което бива убит от сина си Телегон - който не знаел, че
убива баща си“ (из Procli chrestomathiae, p. 230-233).
[vii] После е “Телегония” на Евгамон от
Кирена в две книги, които съдържат следното. Женихите са погребани от близките
си, а Одисей принася жертва на нимфите и отплава за Елида, където е приет от Поликсен и получава
като подарък един кратер. После се връща в Итака и извършва жертвоприношенията,
за които му е говорил Тирезий. След това пристига при теспротите и се оженва за
тяхната царица Калидика. Започва война между теспротите и бригите, където
Одисей предвожда теспротите. Арес обръща хората на Одисей в бягство и Атина
влиза в битка с него; а Аполон ги разтървава. След смъртта на Калидика
царството е наследено от сина на Одисей Полипет, а той самият отива на Итака.
По това време Телегон, който пътува, търсейки баща си, пристига в Итака и
опустошава острова. Одисей идва на помощ на съгражданите си и е убит от сина
си, който не го е познал. Телегон разпознава тялото на баща си и разбира, че е
сгрешил; и след това завежда Телемах и Пенелопа при майка си [Кирка]. Тя ги
прави безсмъртни. Телегон заживява с Пенелопа, а Телемах – с Кирка“ (Procli
chrestomathiae, 240-241).
[x] [Прокъл] казва, че
поемите от епическия цикъл са запазени и се изучават от мнозина не заради
поетическите им качества, а заради последователността на събитията (Procli
chrestomatiae, p. 241-242).
No comments:
Post a Comment