"- Да, макар че между мит и литература има
голяма разлика. Хората често си представят, че митът е нещо дадено като текст.
Но той не е. Всичко, което имаме, са било литературни текстове, било някакви справки,
а самият мит е нещо неясно – преди тях той е съществувал като устно предание. Но
във всеки случай положението с Омир е следното: той не се захваща да разкаже
цялата му известна митология поред, както е примерно в „Теогония“ на Хезиод, а разказва обособени случки и разработва
фабулата и характерите – тоест, той е поет, а не митограф. И покрай разказа си
представя боговете и героите, като се занимава почти само с тези от троянското
поколение, не отива по-далеч. Но тогава трябва да е имало митове и за
по-старите герои, примерно за аргонавтите, които са от предното поколение - и
там е Орфей, според Аполоний Родоски. Също и Херакъл, бащите на Аякс и Ахил,
Тезей, самият Язон, който води похода. А преди тях трябва да са били тези от
поколението на Едип; и още по-отдавна – Кадъм, Персей, които или идват от Изтока
или действат някъде там. И
освен това понякога имат животински, тоест чудовищни черти – като Кекропс от
Атина. И в началото, логично е да се предположи, са Девкалион и Пира. Така че прочутите
герои са поне пет поколения, макар че Хезиод ги събира в едно – преди
историческото време, железния век, в който той живее."
(Старогръцката литература. Диалог)
(Старогръцката литература. Диалог)
No comments:
Post a Comment