"- Някой чел ли е „Теогония“?
- Чел съм я, но си я спомням доста общо.
- Нищо. Разказвайте, важното е да видим
каква е темата.
- Началото е много известно, казва се,
че първите неща са четири – Хаос, Земя, Тартар и Ерос. Впрочем преди това става
дума за Музите, той ги призовава, казва че е вдъхновяван от тях и разказва кои
са. А
след това има изложение за възникването на видимия свят; но и не само, разни
чувства и състояния също се пораждат от първоначалните същества. Може би случващото
се – доколкото нещо се случва - е най-добре да се разкаже като поредица от
сменящи се поколения. Значи първите са тези, които казахме, после Земята ражда
Небето, което наричаме и с гръцкото му име Уран; и влиза в брак с него, от който
се раждат титаните. Някои от тях са много известни, като Прометей, други
по-малко; а сред известните са Кронос и Рея. И Кронос е бил подканен от майка
си да детронира баща си, което и направил – осакатил го и от кръвта му се
родила Афродита. Така над вселената се възцарява Кронос и изобщо поколението на
титаните. Те с Рея раждат няколко синове и дъщери. Това са част от бъдещите
олимпийски богове, значи Деметра, Хера, Зевс, който е най-млад, но освен това
Посейдон и Хадес, които ще управляват други области на света; и Хестия, която
не става олимпийско божество. Кронос поглъщал децата си, но Зевс бил скрит,
отгледан в една пещера на Крит и като пораснал, свалил баща си от власт и го
принудил да изхвърли от себе си погълнатите му братя и сестри. После Кронос ще отиде да властва някъде на запад, било в Италия, било на
Острова на блажените, но това е мит, който не е засвидетелстван в „Теогония“.
Версията, че неговото време е било „златният век“ на историята и хората са били
най-щастливи тогава, е много популярна, но я няма при Хезиод, който иначе
говори за „златен век“ – в другата поема. След това Зевс е подложен два пъти на
изпитание: веднъж воюва с титаните, побеждава ги и ги хвърля в Тартара, и втори
път – с Тифон, който е роден от Земята и Тартара. Побеждава и него с помощта на
сторъките, и също го затваря в Тартара.
- За Тифон се споменава у Пиндар. Че лежал под Етна и лавата на вулкана била диханието му. Бил
разпрострян под цяла Италия и Сицилия, от Куме до Сиракуза. Толкова бил
огромен.
- Да. В Първа питийска ода, тази за
Хиерон от Сиракуза.
- След това се оказва, че Зевс няма
противници, и тогава Хезиод преминава към представяне на неговото потомство –
децата, които му се раждат от богини и смъртни. Сред тях са Хермес, Аполон и
Артемида, Хефест, също Херакъл, Дионис... и други. После се разказва за бракове
на други богове и се завършва с онези герои, които са родени от богини и смъртни
мъже. Сред тях е Телегон, синът на Кирка от Одисей. И така завършва поемата.
- Да – казах. – Тя
обхваща цялото митическо време, включва и епохата на Троянската война, без да
разказва за нея самата. Оттук нататък е времето на обикновените хора „железният век“, за който се говори в „Дела и дни“."
(Старогръцката литература. Диалог)
No comments:
Post a Comment