"В началото боговете се съветват,
разговарят за различни неща и решават да помогнат на Одисей да се върне у дома
си – защото Атина напомня за това на Зевс. И после се преминава към разказ за
събитията в Итака: че са се събрали кандидати за ръката на Пенелопа и очакват
тя да си избере съпруг. И докато чакат, гостуват всяка вечер в двореца и се
веселят за сметка на семейството. Тогава Атина се появява, преобразена като
някой си Ментес, приятел на семейството, и разговаря с Телемах. Съветва го да
напусне за кратко острова, да посети някои от завърналите се герои и да разпита знаят ли нещо за баща му. И
така става, като преди това Телемах, като наследник на царя, свиква
събрание на гражданите на площада и споделя, че е разтревожен за съдбата на
царството, защото кандидатите са твърде настоятелни и нагли, а Пенелопа не може
да се омъжи, докато съдбата на Одисей е неизвестна. И след известно
обсъждане разпуска събранието. Атина продължава да му помага, този път
преобразена като друг герой, Ментор: намира кораб, събира екипаж, а самият
Телемах казва на икономката Евриклея, отдавнашна робиня в дома, че ще вземе
известно количество припаси, а тя да не казва на майка му, че е заминал. И след
това потеглят прeз нощта и на
другия ден пристигат в град Пилос.
- Точно така – казах. – Може и по-накратко, това е доста подробно. Това е краят на II песен. Някой иска ли да продължи?
- Аз. Ще разкажа до края на IV песен. Значи той пристига в Пилос и там се
среща с Нестор и някои от синовете му, един от които се казва Пизистрат, точно
като атинския тиран.
- Обратно. Тиранът се е
казвал като сина на Нестор.
- Та те са приети от Нестор,
който се радва, че вижда Телемах и му разказва за завръщането си, но за Одисей
не знае нищо. Той пак е представен малко насмешливо, като много приказлив
дядо, който все се разпростира върху
спомените си. А през това време Атина е неотстъпно с Телемах, под формата на Ментор.
Но в един момент, когато се готвят да потеглят за Спарта, където ще разговарят
с Менелай, Атина, както си стои до тях, внезапно излита право нагоре, като
орел. Наистина, превръща се в орел. И всички ахват, разбират, че това е била тя
и й принасят жертва. Та те тръгват за Спарта . „Те“, в смисъл Телемах и Пизистрат. Пренощуват по пътя при някой си
Диокъл от... Фере май че се казваше, и на другия ден вече са в Спарта. Телемах се смайва от величието на двореца и казва, че тази сграда е достойна за
жилище на самия Зевс. И
ги приемат. Впрочем денят е празничен, защото Менелай прави сватба на сина си
Мегапент, който му е от някаква робиня и затова за него не се споменава много.
Иначе те имат само едно дете, момиче, сигурно някой се сеща как се казва... Та те
сядат да разговарят с Менелай, той не ги пита кои са, което впрочем си е практиката
при посрещане у Омир – ти оказваш гостоприемство на новодошлия, пък той, когато
иска, тогава да ти се представи. След малко идва и Елена, разполага се на
столче и й донасят прежда, да си преде: въобще тя се държи така хрисимо, че
никога няма да повярваш коя е и какви ги е вършила до неотдавна. Та точно тя разпознава Телемах -
казва, че й заприличал на Одисей, и той си признава кой е. И тогава се отдават
на спомени. Телемах даже се разплаква, като слуша за баща си, и тогава тя
нарежда да му донесат отвара от някаква билка, успокоително, която била
получила от някаква лечителка египтянка. Налива му я в питието и той се
ободрява. Та тогава има един много дълъг разказ на Менелай, как той се забавил
поради безветрие в Египет и там успял да говори с „морския старец“ – някакво
божество на име Протей; и онзи му разказал за съдбата на завърналите се, за
убийството на Агамемнон най-вече, но и за това, че Одисей бил жив и живеел с
Калипсо, на нейния остров.
- А този Протей не беше ли онзи, за
който разказва Херодот в египетската книга?
- Точно така. За него се разказва,
че всъщност бил цар на Египет, който не позволил на Парис да отведе Елена в
Троя, а я е задържал при себе си – при това не за да се жени за нея, а да я
запази за законния й съпруг. Тоест, справедлив цар. Тази версия я използва и
Еврипид в „Елена“.
- И след това отиват да спят, струва ми
се. Май там завършва четвърта песен, а иначе, както се разказва по-нататък, те
потеглят обратно на другия ден, като Менелай предлага на Телемах да му подари
коне, а той отказва, защото в Итака нямало къде да се яздят – била много
скалиста. Но Менелай му подарява нещо друго и те
се връщат в Пилос, където попадат на един младеж на име Теоклимен от Аргос –
гадател и благороден, но бил изгонен от града си защото убил неволно свой
съгражданин. Херодотова история, с една дума.
- Добре, благодаря - казах. – Това е
четвърта песен и даже малко оттатък. Кой иска да продължи?
- Мога и аз. Само ме
подсетете как започва пета и после ще се справя сама.
- Одисей е при Калипсо и му е мъчно за в
къщи..."
(Старогръцката литература. Диалог)
No comments:
Post a Comment